Początkowi roku szkolnego towarzyszy ożywienie i niepokój, ale to przede wszystkim ogromne wyzwanie dla rodziców i dla dzieci. Badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pokazują, że aż 57 % dzieci doświadcza przemocy rówieśniczej [1]. Nic dziwnego, że powrót do szkoły często wiąże się z obawą rodziców o bezpieczeństwo dziecka – także w sieci. Dodatkowo, wyzwaniem po wakacjach bywa już np. sama konieczność ograniczenia czasu korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych. W poradzeniu sobie z tymi wyzwaniami pomaga rodzicom i dzieciom Poradnia Dziecko w Sieci prowadzona przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
Wakacje rządzą się swoimi prawami. Rozprężamy się, dajemy sobie i dzieciom więcej wolności. Kiedy zaczyna się rok szkolny, zaczyna się problem. Dziecko chciałoby utrzymać status quo z wakacji i na przykład grać do późnych godzin nocnych, a potem długo spać czy samo decydować, co i kiedy robi na telefonie. W kontrze są obowiązki, które pojawiają się wraz z pierwszym szkolnym dzwonkiem. Zderzenie z powakacyjną rzeczywistością bywa trudne. Wtedy w Poradni Dziecko w Sieci pomagamy to poukładać – mówi Agnieszka Nawarenko z Poradni Dziecko w Sieci prowadzonej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
Nowe technologie są dziś nieodłącznym elementem życia nas samych i naszych dzieci. Naturalne jest, że w rodzicach pojawia się wiele pytań wokół tego, jak smartfon i komputer wpisać w codzienność rodziny, na jakich zasadach, jak zadbać o równowagę. Niekiedy dzieje się tak, że doszło do jakiejś trudnej sytuacji – nasze dziecko doświadczyło hejtu w sieci albo obserwujemy, że cała jego uwaga jest skoncentrowana na tym, co w smartfonie. Zarówno w pierwszej, jak i w drugiej sytuacji, ważne jest zauważenie problemu. To pierwszy krok, żeby zacząć proces zmian. W Poradni Dziecko w Sieci oferujemy wsparcie w każdym z tych obszarów– dodaje Agnieszka Nawarenko, terapeutka z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Warto wykorzystać moment powrotu do szkoły i ustalić wspólnie z dzieckiem zasady korzystania z mediów elektronicznych, które będą dotyczyły całej rodziny, zarówno dorosłych, jak i dzieci – np. dbanie o równowagę korzystania z urządzeń ekranowych. Przeciwwagą grania, czy oglądania filmików w sieci może być np. sport, czytanie, czas spędzany z rówieśnikami i rodziną. Rozmawiajmy z dziećmi o przestrzeni online, o zasadach jakie powinny tam obowiązywać, o tym jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci. To bardzo ważne, aby również w tym obszarze być dla dziecka wsparciem – mówi Ewa Dziemidowicz z Poradni Dziecko w Sieci.
[1] Ogólnopolska diagnoza skali i uwarunkowań krzywdzenia dzieci, Fundacja Dajemy Dzieciom Silę, 2018; diagnozakrzywdzenia.pl/
[2] Nastolatki 3.0. Wybrane badania ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach, Instytut Badawczy NASK, 2016.