„Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić”: rusza nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

„Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić”: rusza nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Opublikowany

Aż jedna czwarta nastolatków (23,1%) przyznaje, że zdarzyło im się spotkać z osobą dorosłą poznaną w internecie – 39% z nich poinformowało o tym rodziców, 29% nie poinformowało nikogo (NASK, 2016)[1]. Tymczasem z roku na rok rożnie liczba ujawnianych przypadków uwodzenia dzieci online. 

Kampania „Uważni Rodzice”, realizowana przez Fundację Dajemy Dzieciom siłę w partnerstwie z Fundacją Orange, zwraca uwagę na kluczową rolę rodzicielskiej uważności w ochronie dzieci przed zagrożeniami online. Przekazy akcji koncentrują się na problemie manipulowania dziećmi w celu nakłaniania ich do tworzenia i przesyłania materiałów o charakterze erotycznym, a czasem również spotkania w celu wykorzystania seksualnego dziecka. Hasło kampanii „Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić” pokazuje, jak ważny jest realny kontakt rodzica z dzieckiem dla zapewnienia mu bezpieczeństwa.
Od czerwca 2010 roku uwodzenie dzieci w internecie to przestępstwo, a mimo to każdy kolejny rok przynosi rosnąca liczbę wszczętych z tego przepisu postępowań. W roku 2016 odnotowano ich aż 529.   

Sprawcy manipulacji online wybierają zazwyczaj na swoje ofiary dzieci potrzebujące uwagi, docenienia, uznania swojej wartości, samotnie mierzące się z problemami. Pozorne wsparcie dziecka przez sprawcę staje się często mechanizmem wikłania go w zagrażającą relację. Nasze doświadczenia wskazują, że przypadki uwodzenia dzieci trafiające na ścieżkę prawną to jedynie wycinek realnej skali problemu – mówi Łukasz Wojtasik,  inicjator akcji z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Co prawda blisko połowa rodziców (43%) uznaje niebezpieczne znajomości, w tym ataki ze strony pedofilów, za najpoważniejsze zagrożenie dla dzieci online (CBOS 2015)[2], jednak  jedynie 27% rodziców dzieci w wieku 10-15 lat ustala ze swoimi podopiecznymi zasady związane z kontaktami z obcymi w sieci (Orange, 2016)[3].
 

Uważny rodzic to taki, który buduje pogłębioną relację ze swoim dzieckiem. Ciekawy jest doświadczeń i opinii dziecka, jego uczuć, marzeń, pomysłów i tego, jak rozumie świat. Nie koncentruje się wyłącznie na realizowaniu celów wychowawczych, duże znaczenie ma dla niego budowanie emocjonalnego porozumienia z dzieckiem, opartego na szacunku i zaufaniu. – zwraca uwagę Ewa Dziemidowicz, terapeutka z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Kampania „Uważni Rodzice” prowadzona będzie w tradycyjnych mediach ogólnopolskich i lokalnych oraz w mediach społecznościowych.
Głównym elementem kampanii jest film zrealizowany dzięki społecznemu zaangażowaniu reżysera Tomasza Knittla oraz autora zdjęć Macieja Puczyńskiego, w ramach partnerskiej współpracy z domem produkcyjnym FILM FICTION oraz szeregiem osób i firm, takich jak m.in. LocoMotive, czy Sirens konsultacje muzyczne & licencje autorskie.
Film w pełnej wersji (105’’) udostępniony zostanie online. W wersji 30’’ spotu natomiast emitowany będzie non profit w TVN, TVP oraz blisko 100 lokalnych stacjach telewizyjnych, w ramach patronackiej współpracy ze Stowarzyszeniem Polskich Telewizji Lokalnych i Regionalnych.
Uważni rodzice - film 105''

Uważni rodzice - film 105''

Uważni rodzice - spot 30''

Uważni rodzice - spot 30''

Platformę kampanii stanowi strona internetowa uwaznirodzice.pl, gdzie rodzice i opiekunowie, a także zainteresowani profesjonaliści pracujący z dziećmi znajdą informacje o problemie manipulowania dziećmi  w sieci oraz na temat idei uważnego rodzicielstwa. Na stronie udostępniono również szereg przydatnych materiałów. Wśród nich są m.in. konspekty zajęć lekcyjnych oraz scenariusze spotkań z rodzicami  poświęconych profilaktyce uwodzenia dzieci online. 
[1] Nastolatki 3.0. Wybrane wyniki ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach, Instytut Badawczy NASK, Warszawa 2016.
[2] Dzieci i młodzież w internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów. Komunikat z badań nr 110/2015, Centrum Badania Opinii Społecznej , Warszawa 2015.   
[3] Rodzice i dzieci wobec zagrożeń dzieci w Internecie. TNS dla Orange Polska i Fundacji Orange we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę 2016.   

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

kv_pion_park02.jpg

grafika | 3,72 MB

Pobierz
KV_NET02-1.jpg

grafika | 3,39 MB

Pobierz
KV_NET02-2.jpg

grafika | 3,15 MB

Pobierz
KV_NET02-3.jpg

grafika | 2,8 MB

Pobierz
KV_NET02-5.jpg

grafika | 2,63 MB

Pobierz
KV_NET02-4.jpg

grafika | 1,68 MB

Pobierz
Powiązane artykuły
Wychowuj bez klapsów! Rusza nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom: „Potrafię się zatrzymać”!

temu

Twoje dziecko wpada w złość, histerię, krzyczy, tupie, a ty czujesz, że jeszcze kilka sekund i zaczniesz robić to samo… lub dasz mu klapsa? Z badań  Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę wynika, że niemal połowa dorosłych Polaków sądzi, że są sytuacje, w których można uderzyć dziecko za karę. Większość nie uważa, że klaps jest skuteczną metodą wychowawczą, ale nie wie, co można zrobić zamiast. Nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę “Potrafię się zatrzymać” ma zachęcić rodziców do zatrzymania się, kiedy nerwy biorą górę i poszukiwania konstruktywnych sposobów na opanowanie swoich emocji w trudnych sytuacjach wychowawczych.
Digital Youth Forum już dziś w Warszawie

temu

Już dziś blisko 400 młodych ludzi zgromadzonych w Centrum Nauki Kopernik i prawie 6000 uczniów przed ekranami w szkołach weźmie udział w wyjątkowym wydarzeniu poświęconym pozytywnemu wykorzystaniu nowych technologii i bezpieczeństwu online – Digital Youth Forum (DYF). Wydarzenie, organizowane jest już po raz trzeci przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę przy wsparciu partnerów – m.in. Fundacji Orange (Główny partner) i Facebooka (Partner strategiczny).
To oni dają dzieciom siłę! Założyciele Stowarzyszenia Piękne Anioły, Fundacji Gajusz oraz Stowarzyszenia „Moc Wsparcia” wyróżnieni podczas Gali Nagrody im. Aliny Margolis-Edelman, organizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę

temu

28 czerwca, w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, nagrodzono osoby zasłużone w działalności na rzecz pomocy dzieciom.  Laureatką Nagrody im. Aliny Margolis-Edelman została Katarzyna Konewecka-Hołój, założycielka i szefowa Stowarzyszenia Piękne Anioły, które w ciągu 5 lat wyremontowało i wyposażyło ponad 200 pokoi dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i finansowej, a także około 15 sal w dziecięcych szpitalach czy hospicjach. Kapituła Nagrody wyróżniła ponadto dwóch finalistów: Tisę Żawrocką-Kwiatkowską, prezeskę Fundacji Gajusz i interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego Tuli Luli oraz Adriana Drdzenia ze Stowarzyszenia „Moc Wsparcia".  
Dominika Grosicka i MOHITO wspólnie dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

temu

#mistrzowskapomoc to slogan promujący akcję charytatywną marki MOHITO, której twarzą została Dominika Grosicka. W ramach akcji, część zysku ze sprzedaży specjalnej kolekcji t-shirtów dostępnych w salonach stacjonarnych oraz sklepie online mohito.com zostanie przekazana Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.