„Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić”: rusza nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

„Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić”: rusza nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Opublikowany

Aż jedna czwarta nastolatków (23,1%) przyznaje, że zdarzyło im się spotkać z osobą dorosłą poznaną w internecie – 39% z nich poinformowało o tym rodziców, 29% nie poinformowało nikogo (NASK, 2016)[1]. Tymczasem z roku na rok rożnie liczba ujawnianych przypadków uwodzenia dzieci online. 

Kampania „Uważni Rodzice”, realizowana przez Fundację Dajemy Dzieciom siłę w partnerstwie z Fundacją Orange, zwraca uwagę na kluczową rolę rodzicielskiej uważności w ochronie dzieci przed zagrożeniami online. Przekazy akcji koncentrują się na problemie manipulowania dziećmi w celu nakłaniania ich do tworzenia i przesyłania materiałów o charakterze erotycznym, a czasem również spotkania w celu wykorzystania seksualnego dziecka. Hasło kampanii „Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić” pokazuje, jak ważny jest realny kontakt rodzica z dzieckiem dla zapewnienia mu bezpieczeństwa.
Od czerwca 2010 roku uwodzenie dzieci w internecie to przestępstwo, a mimo to każdy kolejny rok przynosi rosnąca liczbę wszczętych z tego przepisu postępowań. W roku 2016 odnotowano ich aż 529.   

Sprawcy manipulacji online wybierają zazwyczaj na swoje ofiary dzieci potrzebujące uwagi, docenienia, uznania swojej wartości, samotnie mierzące się z problemami. Pozorne wsparcie dziecka przez sprawcę staje się często mechanizmem wikłania go w zagrażającą relację. Nasze doświadczenia wskazują, że przypadki uwodzenia dzieci trafiające na ścieżkę prawną to jedynie wycinek realnej skali problemu – mówi Łukasz Wojtasik,  inicjator akcji z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Co prawda blisko połowa rodziców (43%) uznaje niebezpieczne znajomości, w tym ataki ze strony pedofilów, za najpoważniejsze zagrożenie dla dzieci online (CBOS 2015)[2], jednak  jedynie 27% rodziców dzieci w wieku 10-15 lat ustala ze swoimi podopiecznymi zasady związane z kontaktami z obcymi w sieci (Orange, 2016)[3].
 

Uważny rodzic to taki, który buduje pogłębioną relację ze swoim dzieckiem. Ciekawy jest doświadczeń i opinii dziecka, jego uczuć, marzeń, pomysłów i tego, jak rozumie świat. Nie koncentruje się wyłącznie na realizowaniu celów wychowawczych, duże znaczenie ma dla niego budowanie emocjonalnego porozumienia z dzieckiem, opartego na szacunku i zaufaniu. – zwraca uwagę Ewa Dziemidowicz, terapeutka z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Kampania „Uważni Rodzice” prowadzona będzie w tradycyjnych mediach ogólnopolskich i lokalnych oraz w mediach społecznościowych.
Głównym elementem kampanii jest film zrealizowany dzięki społecznemu zaangażowaniu reżysera Tomasza Knittla oraz autora zdjęć Macieja Puczyńskiego, w ramach partnerskiej współpracy z domem produkcyjnym FILM FICTION oraz szeregiem osób i firm, takich jak m.in. LocoMotive, czy Sirens konsultacje muzyczne & licencje autorskie.
Film w pełnej wersji (105’’) udostępniony zostanie online. W wersji 30’’ spotu natomiast emitowany będzie non profit w TVN, TVP oraz blisko 100 lokalnych stacjach telewizyjnych, w ramach patronackiej współpracy ze Stowarzyszeniem Polskich Telewizji Lokalnych i Regionalnych.
Uważni rodzice - film 105''

Uważni rodzice - film 105''

Uważni rodzice - spot 30''

Uważni rodzice - spot 30''

Platformę kampanii stanowi strona internetowa uwaznirodzice.pl, gdzie rodzice i opiekunowie, a także zainteresowani profesjonaliści pracujący z dziećmi znajdą informacje o problemie manipulowania dziećmi  w sieci oraz na temat idei uważnego rodzicielstwa. Na stronie udostępniono również szereg przydatnych materiałów. Wśród nich są m.in. konspekty zajęć lekcyjnych oraz scenariusze spotkań z rodzicami  poświęconych profilaktyce uwodzenia dzieci online. 
[1] Nastolatki 3.0. Wybrane wyniki ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach, Instytut Badawczy NASK, Warszawa 2016.
[2] Dzieci i młodzież w internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów. Komunikat z badań nr 110/2015, Centrum Badania Opinii Społecznej , Warszawa 2015.   
[3] Rodzice i dzieci wobec zagrożeń dzieci w Internecie. TNS dla Orange Polska i Fundacji Orange we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę 2016.   

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

kv_pion_park02.jpg

grafika | 3,72 MB

Pobierz
KV_NET02-1.jpg

grafika | 3,39 MB

Pobierz
KV_NET02-2.jpg

grafika | 3,15 MB

Pobierz
KV_NET02-3.jpg

grafika | 2,8 MB

Pobierz
KV_NET02-5.jpg

grafika | 2,63 MB

Pobierz
KV_NET02-4.jpg

grafika | 1,68 MB

Pobierz
Powiązane artykuły
Digital Youth Forum już dziś w Warszawie

temu

Już dziś blisko 400 młodych ludzi zgromadzonych w Centrum Nauki Kopernik i prawie 6000 uczniów przed ekranami w szkołach weźmie udział w wyjątkowym wydarzeniu poświęconym pozytywnemu wykorzystaniu nowych technologii i bezpieczeństwu online – Digital Youth Forum (DYF). Wydarzenie, organizowane jest już po raz trzeci przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę przy wsparciu partnerów – m.in. Fundacji Orange (Główny partner) i Facebooka (Partner strategiczny).
To oni dają dzieciom siłę! Założyciele Stowarzyszenia Piękne Anioły, Fundacji Gajusz oraz Stowarzyszenia „Moc Wsparcia” wyróżnieni podczas Gali Nagrody im. Aliny Margolis-Edelman, organizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę

temu

28 czerwca, w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, nagrodzono osoby zasłużone w działalności na rzecz pomocy dzieciom.  Laureatką Nagrody im. Aliny Margolis-Edelman została Katarzyna Konewecka-Hołój, założycielka i szefowa Stowarzyszenia Piękne Anioły, które w ciągu 5 lat wyremontowało i wyposażyło ponad 200 pokoi dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i finansowej, a także około 15 sal w dziecięcych szpitalach czy hospicjach. Kapituła Nagrody wyróżniła ponadto dwóch finalistów: Tisę Żawrocką-Kwiatkowską, prezeskę Fundacji Gajusz i interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego Tuli Luli oraz Adriana Drdzenia ze Stowarzyszenia „Moc Wsparcia".  
Dominika Grosicka i MOHITO wspólnie dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

temu

#mistrzowskapomoc to slogan promujący akcję charytatywną marki MOHITO, której twarzą została Dominika Grosicka. W ramach akcji, część zysku ze sprzedaży specjalnej kolekcji t-shirtów dostępnych w salonach stacjonarnych oraz sklepie online mohito.com zostanie przekazana Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę otwiera w Warszawie specjalistyczną placówkę pomocową dla dzieci krzywdzonych – Centrum Pomocy Dzieciom

temu

Centrum Pomocy Dzieciom Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w Warszawie właśnie rozpoczyna swoją działalność. Nowa placówka zaoferuje kompleksową pomoc: psychologiczną, prawną oraz medyczną dzieciom – ofiarom przemocy lub wykorzystywania i ich rodzinom.