„Chroń dziecko w sieci”. Rozpoczęła się ogólnopolska kampania na rzecz ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami

„Chroń dziecko w sieci”. Rozpoczęła się ogólnopolska kampania na rzecz ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami

Opublikowany

Już ponad 80% dzieci w wieku przedszkolnym regularnie korzysta z sieci. Z wiekiem odsetek ten dynamicznie rośnie. Tymczasem, niekontrolowany dostęp najmłodszych dzieci do internetu coraz częściej skutkuje kontaktem z nieodpowiednimi treściami, jak pornografia, przemoc, czy mowa nienawiści. W wielu przypadkach powoduje to negatywne emocje i ma szkodliwy wpływ na psychikę oraz rozwój dzieci. Dlatego Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje) wraz z NASK rozpoczynają kampanię społeczną „Chroń dziecko w sieci”. Jej głównymi adresatami są rodzice. 

Według najnowszych badań* co 5 dziecko przyznaje, że zdarzyło mu się trafić w sieci na treści przeznaczone tylko dla dorosłych – głównie erotyczne i pornograficzne, ale także strony zawierające wulgaryzmy, czy brutalną przemoc. Aż 89% z nich deklaruje, że trafiło na takie treści przypadkowo. Jednocześnie świadomość tego, że może to dotyczyć ich dzieci, deklaruje jedynie 8% rodziców. Jedynie 38% rodziców uznaje problem szkodliwych treści za znaczący, co piąty rodzic nigdy nie rozmawiał ze swoimi dziećmi o bezpieczeństwie w sieci, a spośród tych, którzy to zrobili, tylko połowa poruszała temat treści. 53% rodziców deklaruje, że ustaliła ze swoimi dziećmi zasady korzystania z internetu, jednak najczęściej dotyczą one jedynie limitu czasu. Tylko 13% rodziców stosuje oprogramowanie filtrujące w komputerze lub laptopie, zaś wykorzystywanie go w tabletach i smartfonach używanych przez dzieci potwierdza jedynie kilka procent z nich.

„Dla najmłodszych dzieci kontakt z pornografią, czy brutalną przemocą potrafi być szokiem, z którym trudno jest im sobie poradzić. Również dla starszych dzieci kontakt z nieodpowiednimi treściami stanowi poważne zagrożenie. Dlatego niezwykle ważne jest, żeby z jednej strony chronić dzieci przed takimi sytuacjami, a z drugiej odpowiednio na nie reagować – zwraca uwagę Łukasz Wojtasik, koordynator kampanii z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

„Kampanię <<Chroń dziecko w sieci>> adresujemy głównie do rodziców, którzy mają największy wpływ na bezpieczeństwo dzieci, szczególnie tych najmłodszych, a często nie przykładają do tego odpowiedniej wagi. Co ważne, nie tylko zwracamy im uwagę na problem, ale też dajemy szereg porad i rozwiązań.” – dodaje Wojtasik.

Mimo wagi problemu autorzy kampanii zdecydowali się na lekką formę przekazu, która nie demonizuje zjawiska, ale dobitnie zwraca części rodziców uwagę na ich rolę w zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa w sieci. Przekazy kampanii – teledysk, reklamy telewizyjne, radiowe i prasowe, oparte są na piosence śpiewanej przez 11-letnią Marysię Nowak. W jednej ze zwrotek usłyszymy: „Czasem, tak przez przypadek zaglądam tam, gdzie pani na golasa, a z panią pan. I to nie raz ani nie razy dwa. To jest mój świat. W refrenie zaś: „Mama i tata niewiele robią, żeby nie było tak. Albo nie bardzo ich to obchodzi, albo nie wiedzą, jak.”

W kampanię zaangażował się znany dziennikarz, prezenter i lektor Tadeusz Sznuk, który użyczył głosu filmom instruktażowym dla rodziców. Jego przestrogę: „Chroń dziecko przed szkodliwymi treściami w sieci. To bardzo ważne. I całkiem proste”, można usłyszeć również w reklamach telewizyjnych i radiowych kampanii.

Kampania prowadzona będzie w tradycyjnych mediach ogólnopolskich i lokalnych oraz w mediach społecznościowych. Platformą internetową kampanii jest serwis www.dzieckowsieci.pl. Kampanię prowadzą Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) oraz NASK w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet. Akcję zaplanowano we współpracy z Astro Group. Autorem słów piosenki „Mama i tata” jest Łukasz Wojtasik (FDDS). Piosenkę zaśpiewała Marysia Nowak. Nagranie zrealizowano w Lordfader Studio. Animacje stworzyła Astro Group.  
* „Rodzice i dzieci wobec zagrożeń dzieci w Internecie”, TNS dla Orange Polska i Fundacji Orange we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, czerwiec 2016

Udostępnij

Powiązane artykuły
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę otwiera specjalistyczne Centrum Pomocy Dzieciom w Starogardzie Gdańskim

temu

Nowoczesna placówka oferuje pomoc psychologiczną, prawną oraz medyczną dzieciom pokrzywdzonym przestępstwem i ich rodzinom. Centrum funkcjonuje w oparciu o najskuteczniejszy, interdyscyplinarny model pomocy dzieciom krzywdzonym.
Wychowuj bez klapsów! Rusza nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom: „Potrafię się zatrzymać”!

temu

Twoje dziecko wpada w złość, histerię, krzyczy, tupie, a ty czujesz, że jeszcze kilka sekund i zaczniesz robić to samo… lub dasz mu klapsa? Z badań  Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę wynika, że niemal połowa dorosłych Polaków sądzi, że są sytuacje, w których można uderzyć dziecko za karę. Większość nie uważa, że klaps jest skuteczną metodą wychowawczą, ale nie wie, co można zrobić zamiast. Nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę “Potrafię się zatrzymać” ma zachęcić rodziców do zatrzymania się, kiedy nerwy biorą górę i poszukiwania konstruktywnych sposobów na opanowanie swoich emocji w trudnych sytuacjach wychowawczych.
To oni dają dzieciom siłę! Założyciele Stowarzyszenia Piękne Anioły, Fundacji Gajusz oraz Stowarzyszenia „Moc Wsparcia” wyróżnieni podczas Gali Nagrody im. Aliny Margolis-Edelman, organizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę

temu

28 czerwca, w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, nagrodzono osoby zasłużone w działalności na rzecz pomocy dzieciom.  Laureatką Nagrody im. Aliny Margolis-Edelman została Katarzyna Konewecka-Hołój, założycielka i szefowa Stowarzyszenia Piękne Anioły, które w ciągu 5 lat wyremontowało i wyposażyło ponad 200 pokoi dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i finansowej, a także około 15 sal w dziecięcych szpitalach czy hospicjach. Kapituła Nagrody wyróżniła ponadto dwóch finalistów: Tisę Żawrocką-Kwiatkowską, prezeskę Fundacji Gajusz i interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego Tuli Luli oraz Adriana Drdzenia ze Stowarzyszenia „Moc Wsparcia".  
Dominika Grosicka i MOHITO wspólnie dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

temu

#mistrzowskapomoc to slogan promujący akcję charytatywną marki MOHITO, której twarzą została Dominika Grosicka. W ramach akcji, część zysku ze sprzedaży specjalnej kolekcji t-shirtów dostępnych w salonach stacjonarnych oraz sklepie online mohito.com zostanie przekazana Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.