Ponad 1 milion 160 tysięcy odebranych połączeń, 55 tysięcy wiadomości online, 1 200 interwencji w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia – to 10 lat działania Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 w Polsce. Dekadę temu – kiedy w 2008 r. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła obsługę numeru 116 111 w Polsce – rozmowy w Telefonie Zaufania dotyczyły głównie relacji rówieśniczych, szkoły czy rodziny. Dziś głównymi powodami kontaktu ze 116 111 są problemy ze zdrowiem psychicznym. Telefon 116111 uzupełnia istotną lukę w systemie pomocy dzieciom w Polsce i pozostaje ważnym miejscem, w którym mogą znaleźć wsparcie w trudnych chwilach.
10 lat temu Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – wtedy jeszcze jako Fundacja Dzieci Niczyje - podjęła ogromne wyzwanie zapewnienia dzieciom w Polsce anonimowej i bezpłatnej pomocy telefonicznej i online – mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. – To wyzwanie jest nadal aktualne, a pomoc telefoniczna, świadczona dla dzieci w całym kraju, pozostaje ważną częścią działalności i misji fundacji. 10 lat działania Telefonu Zaufania to wspaniały jubileusz. Życzylibyśmy sobie, aby dzieci nie miały problemów – miały poczucie sprawczości, zawsze czuły się silne i szczęśliwe. Wiemy jednak, że tak nie jest. Telefon 116 111 jest po to, aby dzieci mogły uzyskać wsparcie w sytuacji, kiedy nie mogą znaleźć go w swoim bliskim otoczeniu - dodaje Monika Sajkowska.
Przez dziesięć lat działania Telefonu 116 111 zmieniło się wiele. Poza wydłużeniem godzin obsługi 116 111, wypracowaliśmy profesjonalne standardy działania. Zmieniły się tematy, z którymi dzieci się do nas zwracają – mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. 10 lat temu rozmawialiśmy z dziećmi głównie o relacjach rówieśniczych, problemach w szkole czy w rodzinie. Aktualnie dzwonią i piszą do nas młodzi ludzie, którym towarzyszy depresja, samotność i poczucie bezradności. Z każdym rokiem więcej młodych osób dzwoni do nas z myślami samobójczymi. 5 lat temu średnio dziennie mieliśmy 2-3 takie kontakty. Aktualnie: 14. Znacznie częściej niż choćby rok temu podejmujemy interwencje ratujące zdrowie i życie dzieci i nastolatków – zwraca uwagę Kicińska.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę jest naszym wieloletnim partnerem w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci– mówi Anna Kowalik-Mizgalska, Kierownik Wydziału CSR i Sponsoringu Orange Polska. Jako operator telekomunikacyjny skupiamy się przede wszystkim na bezpieczeństwie najmłodszych w internecie. Jednak rzeczywistość on-line i off-line przenikają się coraz bardziej, szczególnie w przypadku młodych ludzi. Dlatego ważne jest, aby dzieci i młodzież czuły się bezpiecznie zarówno w realnym, jak i wirtualnym świecie, a jeśli tak nie jest – aby mogły znaleźć profesjonalne wsparcie i pomoc w sytuacjach trudnych czy niebezpiecznych. Takim miejscem jest Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111.