Ponad 40% dzieci i nastolatków LGBT+ często lub bardzo często myśli o samobójstwie. 94% ma objawy depresji, u ponad połowy z nich są one nasilone lub silne. Więcej niż 26% nieheteronormatywnych i transpłciowych nastolatków przynajmniej raz uciekło z domu, prawie co dziesiąta osoba została z domu wyrzucona[1]. Za dyskryminację, przemoc lub brak wsparcia nierzadko odpowiedzialni są dorośli – nauczyciele, rodzice i opiekunowie. Dlatego Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczyna drugą edycję kampanii „LGBT+ja”. Siódmego kwietnia odbędzie się debata online „Jak w rodzinie i w szkole wspierać młode osoby LGBT+”, a w następnych tygodniach – webinary z udziałem ekspertów.
Masz we mnie sojusznika
W ubiegłym roku nasza kampania pokazywała nastolatkom, jak ważne jest sojusznicze wsparcie dla ich rówieśniczek i rówieśników LGBT+ i w jaki sposób je okazywać. Za pośrednictwem Instagrama i TikToka z powodzeniem dotarliśmy do milionów odbiorców. Realna zmiana sytuacji młodych osób LGBT+ nie jest jednak możliwa bez udziału dorosłych – zarówno ich rodziców, jak i nauczycieli. Ich zaangażowanie, wiedza i kompetencje są konieczne do tego, żeby na co dzień udzielać wsparcia dzieciom i uczniom LGBT+ i żeby z czasem zmienić na dobre ich sytuację w Polsce – mówi Łukasz Wojtasik, koordynator kampanii “LGBT+ja” z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Jak wspierać młode osoby LGBT+
Wśród uczestników debaty są: psychoterapeutka i seksuolożka Aleksandra Chodecka, konsultantka telefonu zaufania 116 111 Anna Czołnik, Piotr Jacoń, dziennikarz i ojciec transpłciowej córki, Róż Kasprzyckx, osoba niebinarna zajmująca się aktywizmem queerowym i klimatycznym, aktywistka LGBT+ Aleksandra Muzińska oraz terapeuta Jan Świerszcz. Debatę poprowadzi Ewa Dziemidowicz – psychoterapeutka z FDDS.
Jako rodzic transpłciowej córki nie obawiam się tego, jak ona poradzi sobie w życiu – bo wiem, że sobie poradzi – tylko tego, czy zostanie przyjęta przez otoczenie, społeczeństwo. Wiktoria codziennie podejmuje walkę o to, żeby być uznawaną za tę osobę, którą jest, czyli tak naprawdę o własne być albo nie być. Postanowiłem publicznie opowiedzieć o naszej historii, bo jestem częścią tego społeczeństwa. To ma być przekaz: „Ja mam tak. Wielu rodziców transpłciowych dzieci ma podobnie. Posłuchajcie nas” – mówi Piotr Jacoń, dziennikarz, autor reportażu „Wszystko o moim dziecku” oraz książki „My, trans”, poruszających temat relacji transdzieci z ich rodzicami.
Praca w dłuższej perspektywie
Pełen program tych spotkań i informacje o zapisach są dostępne tutaj. W ramach kampanii „LGBT+ja” w szkołach w całej Polsce będą promowane konspekty zajęć edukacyjnych pt. „Szkoła otwarta na różnorodność” i „LGBT+” dla klas VII-VIII szkół podstawowych i I-II szkół ponadpodstawowych, dotyczące promowania w klasach i szkołach akceptacji dla różnorodności i przeciwdziałania przemocy rówieśniczej wobec osób LGBT+. Materiały będą dostępne od 18 kwietnia na platformie edukacyjnej FDDS.
Myślę, że młode osoby LGBT+ potrzebują od dorosłych bycia wysłuchanymi bez oceniania. Potrzebują próby zrozumienia, ale nie pouczania. Bardzo ważne jest też to, żebyśmy my dorośli ich bronili, stawali po ich stronie. Otwarcie mówili, że to jest OK być osobą LGBT+, a nie w porządku są jakiekolwiek formy dyskryminacji, opresji, mowy nienawiści wobec nich. To jest coś bardzo nieoczywistego dziś w Polsce i w świecie tych młodych osób i one potrzebują wiedzieć, że mogą mieć w nas oparcie. Że jest taka rzeczywistość społeczna, w której ktoś stanie w ich obronie, w której mają szansę na szczęśliwe życie – mówi terapeuta Jan Świerszcz pracujący m.in. z osobami nieheteronormatywnymi i transpłciowymi.
Kampania „LGBT+ja” jest realizowana dzięki wsparciu finansowemu World Childhood Foundation.
[1] „Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce. Raport za lata 2019-2020”, red. dr Mikołaj Winiewski, Magdalena Świder. Raport został wydany w 2021 r. przez Kampanię Przeciw Homofobii i Stowarzyszenie Lambda Warszawa, link tutaj.