Już ponad 80% dzieci w wieku przedszkolnym regularnie korzysta z sieci. Z wiekiem odsetek ten dynamicznie rośnie. Tymczasem, niekontrolowany dostęp najmłodszych dzieci do internetu coraz częściej skutkuje kontaktem z nieodpowiednimi treściami, jak pornografia, przemoc, czy mowa nienawiści. W wielu przypadkach powoduje to negatywne emocje i ma szkodliwy wpływ na psychikę oraz rozwój dzieci. Dlatego Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje) wraz z NASK rozpoczynają kampanię społeczną „Chroń dziecko w sieci”. Jej głównymi adresatami są rodzice.
Według najnowszych badań* co 5 dziecko przyznaje, że zdarzyło mu się trafić w sieci na treści przeznaczone tylko dla dorosłych – głównie erotyczne i pornograficzne, ale także strony zawierające wulgaryzmy, czy brutalną przemoc. Aż 89% z nich deklaruje, że trafiło na takie treści przypadkowo. Jednocześnie świadomość tego, że może to dotyczyć ich dzieci, deklaruje jedynie 8% rodziców. Jedynie 38% rodziców uznaje problem szkodliwych treści za znaczący, co piąty rodzic nigdy nie rozmawiał ze swoimi dziećmi o bezpieczeństwie w sieci, a spośród tych, którzy to zrobili, tylko połowa poruszała temat treści. 53% rodziców deklaruje, że ustaliła ze swoimi dziećmi zasady korzystania z internetu, jednak najczęściej dotyczą one jedynie limitu czasu. Tylko 13% rodziców stosuje oprogramowanie filtrujące w komputerze lub laptopie, zaś wykorzystywanie go w tabletach i smartfonach używanych przez dzieci potwierdza jedynie kilka procent z nich.
„Dla najmłodszych dzieci kontakt z pornografią, czy brutalną przemocą potrafi być szokiem, z którym trudno jest im sobie poradzić. Również dla starszych dzieci kontakt z nieodpowiednimi treściami stanowi poważne zagrożenie. Dlatego niezwykle ważne jest, żeby z jednej strony chronić dzieci przed takimi sytuacjami, a z drugiej odpowiednio na nie reagować – zwraca uwagę Łukasz Wojtasik, koordynator kampanii z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
„Kampanię <<Chroń dziecko w sieci>> adresujemy głównie do rodziców, którzy mają największy wpływ na bezpieczeństwo dzieci, szczególnie tych najmłodszych, a często nie przykładają do tego odpowiedniej wagi. Co ważne, nie tylko zwracamy im uwagę na problem, ale też dajemy szereg porad i rozwiązań.” – dodaje Wojtasik.
Mimo wagi problemu autorzy kampanii zdecydowali się na lekką formę przekazu, która nie demonizuje zjawiska, ale dobitnie zwraca części rodziców uwagę na ich rolę w zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa w sieci. Przekazy kampanii – teledysk, reklamy telewizyjne, radiowe i prasowe, oparte są na piosence śpiewanej przez 11-letnią Marysię Nowak. W jednej ze zwrotek usłyszymy: „Czasem, tak przez przypadek zaglądam tam, gdzie pani na golasa, a z panią pan. I to nie raz ani nie razy dwa. To jest mój świat. W refrenie zaś: „Mama i tata niewiele robią, żeby nie było tak. Albo nie bardzo ich to obchodzi, albo nie wiedzą, jak.”
W kampanię zaangażował się znany dziennikarz, prezenter i lektor Tadeusz Sznuk, który użyczył głosu filmom instruktażowym dla rodziców. Jego przestrogę: „Chroń dziecko przed szkodliwymi treściami w sieci. To bardzo ważne. I całkiem proste”, można usłyszeć również w reklamach telewizyjnych i radiowych kampanii.
Kampania prowadzona będzie w tradycyjnych mediach ogólnopolskich i lokalnych oraz w mediach społecznościowych. Platformą internetową kampanii jest serwis www.dzieckowsieci.pl. Kampanię prowadzą Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) oraz NASK w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet. Akcję zaplanowano we współpracy z Astro Group. Autorem słów piosenki „Mama i tata” jest Łukasz Wojtasik (FDDS). Piosenkę zaśpiewała Marysia Nowak. Nagranie zrealizowano w Lordfader Studio. Animacje stworzyła Astro Group.
„Dla najmłodszych dzieci kontakt z pornografią, czy brutalną przemocą potrafi być szokiem, z którym trudno jest im sobie poradzić. Również dla starszych dzieci kontakt z nieodpowiednimi treściami stanowi poważne zagrożenie. Dlatego niezwykle ważne jest, żeby z jednej strony chronić dzieci przed takimi sytuacjami, a z drugiej odpowiednio na nie reagować – zwraca uwagę Łukasz Wojtasik, koordynator kampanii z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
„Kampanię <<Chroń dziecko w sieci>> adresujemy głównie do rodziców, którzy mają największy wpływ na bezpieczeństwo dzieci, szczególnie tych najmłodszych, a często nie przykładają do tego odpowiedniej wagi. Co ważne, nie tylko zwracamy im uwagę na problem, ale też dajemy szereg porad i rozwiązań.” – dodaje Wojtasik.
Mimo wagi problemu autorzy kampanii zdecydowali się na lekką formę przekazu, która nie demonizuje zjawiska, ale dobitnie zwraca części rodziców uwagę na ich rolę w zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa w sieci. Przekazy kampanii – teledysk, reklamy telewizyjne, radiowe i prasowe, oparte są na piosence śpiewanej przez 11-letnią Marysię Nowak. W jednej ze zwrotek usłyszymy: „Czasem, tak przez przypadek zaglądam tam, gdzie pani na golasa, a z panią pan. I to nie raz ani nie razy dwa. To jest mój świat. W refrenie zaś: „Mama i tata niewiele robią, żeby nie było tak. Albo nie bardzo ich to obchodzi, albo nie wiedzą, jak.”
W kampanię zaangażował się znany dziennikarz, prezenter i lektor Tadeusz Sznuk, który użyczył głosu filmom instruktażowym dla rodziców. Jego przestrogę: „Chroń dziecko przed szkodliwymi treściami w sieci. To bardzo ważne. I całkiem proste”, można usłyszeć również w reklamach telewizyjnych i radiowych kampanii.
Kampania prowadzona będzie w tradycyjnych mediach ogólnopolskich i lokalnych oraz w mediach społecznościowych. Platformą internetową kampanii jest serwis www.dzieckowsieci.pl. Kampanię prowadzą Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) oraz NASK w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet. Akcję zaplanowano we współpracy z Astro Group. Autorem słów piosenki „Mama i tata” jest Łukasz Wojtasik (FDDS). Piosenkę zaśpiewała Marysia Nowak. Nagranie zrealizowano w Lordfader Studio. Animacje stworzyła Astro Group.
* „Rodzice i dzieci wobec zagrożeń dzieci w Internecie”, TNS dla Orange Polska i Fundacji Orange we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, czerwiec 2016