9 marca o godzinie 11:30 Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę organizuje debatę online o wpływie i konsekwencjach pandemii COVID-19 na kondycję psychiczną dzieci i młodzieży, reformie polskiej psychiatrii dziecięcej i kryzysie edukacji. Aby wziąć udział w wydarzeniu konieczna jest rejestracja. Udział w debacie jest bezpłatny.
Dzieci i młodzież szczególnie silnie odczuwają stres związany z epidemią COVID-19. Zamknięcie w domu, destabilizacja życia rodzinnego i ograniczony kontakt z rówieśnikami sprawiły, że nie radzą sobie z otaczającą rzeczywistością. Według badań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę[1] wielu młodych ludzi w czasie wiosennego lockdownu było pełnych obaw, pozbawionych wsparcia w potrzebie, a do tego narażonych na różne formy krzywdzenia. Do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 codziennie dzwonią dzieci z obniżonym nastrojem, dzieci zmagające się z depresją i myślami samobójczymi, którym trudno jest odnaleźć się w trwającej już rok epidemicznej sytuacji. Lęk i niepewność wzmaga także zdalne nauczanie, narastające problemy edukacyjne i coraz trudniejsze do odrobienia zaległości. Całą tę dramatyczną sytuację dodatkowo komplikuje brak dostępu do regularnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej.
Wszystkie powyższe problemy to tykające bomby zegarowe, które będą się nasilały. Już teraz psycholodzy i psychiatrzy alarmują, że tak źle jeszcze nie było, a skutki obecnej sytuacji będą odczuwalne przez bardzo długi czas. Dlatego organizujemy debatę, aby wspólnie z ekspertami zastanowić się, jak pomóc dzieciom w czasie lockdownu i przedłużającej się nauki zdalnej? Jak powinien wyglądać system wsparcia w sytuacji pandemii i okresie kilku lat po niej? Co czeka dzieci w postcovidowej rzeczywistości? Co dalej z reformą polskiej psychiatrii?
W debacie udział wezmą:
Tomasz Bilicki
Certyfikowany interwent kryzysowy, koordynator Punktu Interwencji Kryzysowej dla Młodzieży RE-START w Łodzi, absolwent amerykańskiego programu szkoleniowego ICISF w modelu indywidualnej i grupowej interwencji kryzysowej CISM, zalecanego przez ONZ. Szkolił się także na Uniwersytecie w Nowym Jorku, Utrechcie i Harvarda. Ukończył psychologię motywacji na Uniwersytecie SWPS oraz kilkaset godzin szkoleń w zakresie wsparcia i terapii. Prowadzi konsultacje, terapię i interwencję kryzysową dla nastolatków oraz szkolenia w ramach akredytowanego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Fundacji Innopolis.
dr Agnieszka Dąbrowska
Lekarz, specjalista psychiatra, specjalista psychiatra dzieci i młodzieży, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Certyfikowany psychoterapeuta psychoanalityczny. Pracowała w II Klinice Psychiatrii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie w Oddziale Dziennym dla Dzieci i Młodzieży i całodobowym Oddziale dla Młodzieży Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii. Przez kilka lat współpracowała z Centrum Pomocy Dzieciom Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Aktualnie pracuje w Ośrodku Relacje w Warszawie.
dr Iga Kazimierczyk
Doktor nauk pedagogicznych, prezeska fundacji "Przestrzeń dla edukacji", ekspertka ruchu "Obywatele dla edukacji". Od 15 lat związana z sektorem pozarządowym i organizacjami działającymi w obszarze edukacji. Trenerka, autorka materiałów dla nauczycieli na temat wspierania funkcji wychowawczej szkoły i realizowania zajęć metodą projektu. Zawodowo zajmuje się edukacja dzieci do lat trzech. Naukowo - badaniem kultury pracy szkoły. Prowadzi zajęcia dla studentów na Wydziale Pedagogicznym UW.
dr Tomasz Rowiński
Psycholog, zastępca dyrektora Instytutu Psychologii UKSW, dyrektor pierwszego w Polsce Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży, członek zespołu ds. zdrowia psychicznego w MZ przygotowującego reformę psychiatrii oraz członek zespołu MEN m.in. opracowującego zmianę w opiece psychologicznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym. Pomysłodawca i współautor modelu opieki na dziećmi, młodzieżą oraz rodzinami z problemami i chorobami psychicznymi opracowanego w ramach projektów zintegrowanych Instytutu Psychologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie pt. „Deinstytucjonalizacja szansą na dobrą zmianę”.
dr n. med. Krzysztof Szwajca
Specjalista psychiatra, psychoterapeuta, superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Pracownik naukowy Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii UJ CM, kieruje Zespołem Leczenia Domowego OKPDDiM Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Prezes Zarządu Fundacji „Dom Terapii”. Superwizuje liczne ośrodki psychoterapeutyczne, współtwórca kilku ośrodków psychoterapii środowiskowej, autor ponad sześćdziesięciu publikacji naukowych.
Paula Włodarczyk
Psycholog, pedagog, koordynatorka telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Absolwentka Psychologii Klinicznej Dziecka w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz studiów licencjackich na kierunku Europeistyka w Akademii Obrony Narodowej w Warszawie. Ukończyła także Studium Przygotowania Pedagogicznego w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz kurs Terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży w Centrum CBT w Warszawie, a także I stopień Kursu Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach w CTSR. Współtworzy profilaktyczne narzędzia edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla dzieci, młodzieży oraz profesjonalistów w zakresie profilaktyki, pomocy psychologicznej oraz komunikacji. Prywatnie kocha zwierzęta, podróże i odpoczynek na łonie natury.
Aby wziąć udział w wydarzeniu konieczna jest rejestracja. Po rejestracji na maila otrzymają Państwo link do streamingu debaty.
[1] Negatywne doświadczenia młodzieży w czasie pandemii. Badanie metodą CAWI wśród dzieci i młodzieży w wieku 13-17 lat (N=500), Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, 2020: Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii Raport z badań ilościowych (fdds.pl)