Wychowujemy pokolenie dzieci urodzonych w epoce urządzeń ekranowych i nowych technologii. Ponad 40 proc. rocznych i dwuletnich dzieci korzysta z tabletów lub smartfonów, a niemal co trzecie dziecko w tym wieku korzysta z tych urządzeń codziennie lub prawie codziennie[1]. Ekrany dają wiele możliwości i mogą pozytywnie stymulować mózg, ale używane nadmiarowo mogą negatywnie wpływać na rozwój i zdrowie dziecka oraz relacje rodzinne. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wraz z partnerami, Fundacją Orange oraz Facebook Polska startują z kampanią „Zadbaj o dziecięcy mózg” i promują Domowe Zasady Ekranowe.
Domowe Zasady Ekranowe w zgodzie z dziecięcym mózgiem
Główny bohater filmu, czyli dziecko, jest jednocześnie personifikacją mózgu. Osiągnęliśmy ten efekt przy wykorzystaniu szczególnych możliwości filmowych. Dzięki temu widz będzie doświadczał tego, jak mózg reaguje na ekran i co czuje w danej sytuacji. Chcieliśmy w emocjonalny sposób pokazać mechanizm budowania swoistej zależności pomiędzy urządzeniami ekranowymi, a dziećmi i uwrażliwić rodziców na to, co się dzieje, kiedy pozwolimy, żeby ekrany zdominowały życie dziecka kosztem relacji rodzinnych – mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Puenta filmu pokazuje, co każdy rodzic powinien zrobić i na co zwrócić uwagę, aby jego dziecko nie wpadło w pułapkę nadmiernego korzystania z ekranów. Pokazujemy, że ekrany nie są złe, ale zbyt wcześnie udostępniane dzieciom i wykorzystywane bez umiaru mogą być zagrożeniem dla ich rozwoju i zdrowia – dodaje Wojtasik.
Nie nadmiar, a umiar. Szczególnie w czasie pandemii, kiedy wiele aktywności przenosi się do internetu, warto dbać o zdrową równowagę w używaniu technologii. Oby ta kampania pomogła nam zatrzymać się na chwilę refleksji, przyjrzeć się naszym nawykom, rozmawiać o cyfrowych aktywnościach w rodzinie. Jej przekaz zachęca nie tylko do ustalania zasad i granic, ale po prostu wzajemnej uważności na to, kiedy technologie są niezbędne, kiedy wzbogacające, a kiedy warto odłożyć smartfony – mówi Konrad Ciesiołkiewicz z Fundacji Orange.
Kwestia zachowania umiaru w korzystaniu z internetu, ale też naszych platform jest dla nas bardzo ważna. Nieprzerwanie rozwijamy narzędzia, które pomagają kontrolować to, ile czasu spędzamy na przykład na Facebooku. Wiemy jednak, że nawet najlepsze rozwiązania technologiczne nie zastąpią edukacji zaczynającej się już w domu. Dlatego od lat współpracujemy blisko z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę i wspieramy kampanie takie jak „Zadbaj o dziecięcy mózg”, które pełnią ogromnie ważną rolę w budowaniu świadomości wśród rodziców i opiekunów – mówi Jakub Turowski, szef polityki publicznej Facebooka w Polsce.