20 proc. nastolatków doświadczyło hejtu lub cyberprzemocy, a blisko 60 proc. deklaruje, że było w sieci świadkami wyzywania, poniżania i ośmieszania ich znajomych*. Najczęstszą reakcją na hejt jest BRAK reakcji. Nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Nie hejtuję – reaguję” zwraca uwagę na rolę świadków hejtu. Do stworzenia materiałów kampanii zaangażowano dzieci i młodzież – aby przekaz był jak najbardziej trafny.
Nic o nas bez nas
- I miejsce w kategorii 1-3 – Kacper, kl. 3, Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla dzieci głuchych, Szkoła Podstawowa Nr 5 w Olecku;
- I miejsce w kategorii 4-6 – Malwina, kl. 6, Szkoła Podstawowa im. Wacława Nałkowskiego w Nowodworze.
To nasza kolejna kampania edukacyjna, do współtworzenia której zaprosiliśmy dzieci i młodzież. W wyniku procesu kreatywnego zainicjowanego podczas warsztatów powstały grafiki i hasła odwołujące się do ich rzeczywistych doświadczeń. Mamy nadzieję, że z wypracowanymi treściami dotyczącymi przeciwdziałania hejtowi dotrzemy do uczniów z całej Polski. – mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Co zostało wypracowane?
Zaangażowanie młodzieży do stworzenia przekazów kampanii na temat hejtu, czyli zjawiska którego niestety sami doświadczają, jest moim zdaniem kluczowe. W ten sposób zabierają głos w ważnej dla siebie sprawie i mówią własnym językiem o tym, co ich dotyka, a odbiorcami są ich rówieśnicy. – mówi Jowita Radzyńska, trenerka metody design thinking. Mam poczucie, że młodzież zaangażowała się w proces, a końcowy efekt bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Powstały bardzo ciekawe hasła. Dzięki współpracy i zaufaniu, a także oddaniu przestrzeni młodzieży uchwyciliśmy ich autentyczny język. – dodaje Jowita Radzyńska.