Przez 10 lat ponad milion dzieci skorzystało z Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111!
Przez 10 lat ponad milion dzieci skorzystało z Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111!

Przez 10 lat ponad milion dzieci skorzystało z Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111!

Ponad 1 milion 160 tysięcy odebranych połączeń, 55 tysięcy wiadomości online, 1 200 interwencji w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia – to 10 lat działania Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 w Polsce. Dekadę temu – kiedy w 2008 r. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła obsługę numeru 116 111 w Polsce – rozmowy w Telefonie Zaufania dotyczyły głównie relacji rówieśniczych, szkoły czy rodziny. Dziś głównymi powodami kontaktu ze 116 111 są problemy ze zdrowiem psychicznym. Telefon 116111 uzupełnia istotną lukę w systemie pomocy dzieciom w Polsce i pozostaje ważnym miejscem, w którym mogą znaleźć wsparcie w trudnych chwilach.  

10 lat Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.jpg

10 lat temu Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – wtedy jeszcze jako Fundacja Dzieci Niczyje - podjęła ogromne wyzwanie zapewnienia dzieciom w Polsce anonimowej i bezpłatnej pomocy telefonicznej i online – mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. – To wyzwanie jest nadal aktualne, a pomoc telefoniczna, świadczona dla dzieci w całym kraju, pozostaje ważną częścią działalności i misji fundacji. 10 lat działania Telefonu Zaufania to wspaniały jubileusz. Życzylibyśmy sobie, aby dzieci nie miały problemów – miały poczucie sprawczości, zawsze czuły się silne i szczęśliwe. Wiemy jednak, że tak nie jest. Telefon 116 111 jest po to, aby dzieci mogły uzyskać wsparcie w sytuacji, kiedy nie mogą znaleźć go w swoim bliskim otoczeniu - dodaje Monika Sajkowska.

Kontakt z konsultantami 116 111 jest szansą na zrozumienie, pomoc i przywrócenie poczucia bezpieczeństwa, gdy inne źródła wsparcia nie są dostępne. Badania porównawcze WHO i HBSC, a także kontrole NIK wskazują na złą sytuację systemu pomocy dzieciom w Polsce. 44% polskich szkół nie zatrudnia na odrębnym etacie psychologa lub pedagoga szkolnego. Na 7 milionów dzieci przypada ok. 300 psychiatrów dziecięcych. Jednocześnie, niemal co 3 dziecko w wieku 11-15 lat deklaruje doświadczenie dwóch lub więcej symptomów złego samopoczucia więcej niż raz w tygodniu[1].
Aktualnie pomoc w Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży jest świadczona 7 dni w tygodniu – telefon działa od godziny 12:00 aż do godziny 2:00 w nocy. To bardzo ważne – w szczególności ze względu na charakter zgłaszanych przez dzieci problemów, o których potrzebują rozmawiać w Telefonie Zaufania.

Przez dziesięć lat działania Telefonu 116 111 zmieniło się wiele. Poza wydłużeniem godzin obsługi 116 111, wypracowaliśmy profesjonalne standardy działania. Zmieniły się tematy, z którymi dzieci się do nas zwracają – mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. 10 lat temu rozmawialiśmy z dziećmi głównie o relacjach rówieśniczych, problemach w szkole czy w rodzinie. Aktualnie dzwonią i piszą do nas młodzi ludzie, którym towarzyszy depresja, samotność i poczucie bezradności. Z każdym rokiem więcej młodych osób dzwoni do nas z myślami samobójczymi. 5 lat temu średnio dziennie mieliśmy 2-3 takie kontakty. Aktualnie: 14. Znacznie częściej niż choćby rok temu podejmujemy interwencje ratujące zdrowie i życie dzieci i nastolatków – zwraca uwagę Kicińska.

Telefon działa dzięki zaangażowaniu wielu stron. Finansowanie anonimowej i bezpłatnej pomocy telefonicznej dla dzieci i młodzieży w Polsce spoczywa na Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, którą w tym trudnym zadaniu wspierają partnerzy i sponsorzy Telefonu 116 111: Orange Polska, Fundacja Benefit Systems, Kulczyk Foundation i Fundacja Ludzki Gest Jakub Błaszczykowski, a także darczyńcy indywidualni i biznesowi.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę jest naszym wieloletnim partnerem w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci– mówi Anna Kowalik-Mizgalska, Kierownik Wydziału CSR i Sponsoringu Orange Polska. Jako operator telekomunikacyjny skupiamy się przede wszystkim na bezpieczeństwie najmłodszych w internecie. Jednak rzeczywistość on-line i off-line  przenikają się coraz bardziej, szczególnie w przypadku młodych ludzi. Dlatego ważne jest, aby  dzieci i młodzież czuły się bezpiecznie zarówno w realnym, jak i wirtualnym świecie, a jeśli tak nie jest – aby mogły znaleźć profesjonalne wsparcie i pomoc w sytuacjach trudnych czy niebezpiecznych. Takim miejscem jest Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111.

Z Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, który prowadzi Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, można skontaktować się codziennie w godzinach od 12:00 do 2:00, dzwoniąc na numer 116 111 lub wysyłając wiadomość za pośrednictwem strony 116111.pl (pomoc online jest świadczona od godziny 10:00).
Każdy może wesprzeć działanie Telefonu 116 111 na stronie: fdds.pl/telefon
10 lat Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.jpg
[1] Innocenti Report Card 14 Dzieci w krajach wysokorozwiniętych (UNICEF, 2017), Informacja o wynikach kontroli Przeciwdziałanie Zaburzeniom Psychicznym u Dzieci i Młodzieży (NIK, 2017)
Powiązane artykuły
Magia świąt zaczyna się… listem od Mikołaja!

Oczekiwanie na święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas. Wspólne lepienie pierogów i ubieranie choinki, pierwszy śnieg – to wszystko tworzy niepowtarzalną atmosferę. Ale każdy może dodać do niej jeszcze odrobinę magii! Już od 5 lat Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wysyła
Rusza Offline Challenge

16 października rusza „Offline Challenge” - akcja społeczna poświęcona problemowi nadużywania internetu i urządzeń elektronicznych przez dzieci i młodzież. Kampania oparta została na formule internetowego „challenge”, czyli wyzwania do podjęcia konkretnego i wymagającego
Wychowuj bez klapsów! Rusza nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom: „Potrafię się zatrzymać”!

Twoje dziecko wpada w złość, histerię, krzyczy, tupie, a ty czujesz, że jeszcze kilka sekund i zaczniesz robić to samo… lub dasz mu klapsa? Z badań  Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę wynika, że niemal połowa dorosłych Polaków sądzi, że są sytuacje, w których można uderzyć dziecko za karę. Większość nie uważa, że klaps jest skuteczną metodą wychowawczą, ale nie wie, co można zrobić zamiast. Nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę “Potrafię się zatrzymać” ma zachęcić rodziców do zatrzymania się, kiedy nerwy biorą górę i poszukiwania konstruktywnych sposobów na opanowanie swoich emocji w trudnych sytuacjach wychowawczych.
To oni dają dzieciom siłę! Założyciele Stowarzyszenia Piękne Anioły, Fundacji Gajusz oraz Stowarzyszenia „Moc Wsparcia” wyróżnieni podczas Gali Nagrody im. Aliny Margolis-Edelman, organizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę

28 czerwca, w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, nagrodzono osoby zasłużone w działalności na rzecz pomocy dzieciom.  Laureatką Nagrody im. Aliny Margolis-Edelman została Katarzyna Konewecka-Hołój, założycielka i szefowa Stowarzyszenia Piękne Anioły, które w ciągu 5 lat wyremontowało i wyposażyło ponad 200 pokoi dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i finansowej, a także około 15 sal w dziecięcych szpitalach czy hospicjach. Kapituła Nagrody wyróżniła ponadto dwóch finalistów: Tisę Żawrocką-Kwiatkowską, prezeskę Fundacji Gajusz i interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego Tuli Luli oraz Adriana Drdzenia ze Stowarzyszenia „Moc Wsparcia".  
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.